IMPLIKASI YURIDIS MENGENAI KEBIJAKAN PERLUASAN KOMPETENSI PTUN DALAM PENGUJIAN TINDAKAN FAKTUAL
DOI:
https://doi.org/10.26623/slr.v6i1.11905Keywords:
Implikasi, Kompetensi PTUN, Tindakan FaktualAbstract
The government has the task of realizing prosperity for the entire Indonesian nation, so it is necessary to intervene in all areas of life, which of course can give rise to clashes of interests which ultimately require The State Administrative Court to finish it. The absolute competence of the State Administrative Court in the State Administrative Law is to adjudicate State Administrative disputes, however, with the enactment of Law Number 30 of 2014 concerning State Administration (UUAP) bring about changes in the expansion of the practice of organizing State Administrative Courts in Indonesia, namely the testing of factual actions. The problems discussed in this study focus on the legal implications of the policy of expanding the competence of the State Administrative Court in testing factual actions after the UUAP came into effect. The approach method in this study is normative juridical, with qualitative data analysis. The results of the study indicate that the legal implications regarding the policy of expanding the competence of the State Administrative Court in testing factual actions after the enactment of the UUAP which is supplemented by Supreme Court Regulation Number 2 of 2019 concerning Guidelines for Settlement of Disputes over Government Actions and the Authority to Adjudicate Unlawful Acts by Government Agencies and/or Officials, transfers the authority of the District Court to adjudicate on the basis of a lawsuit under Article 1365 of the Civil Code to the State Administrative Court. However, the government's factual actions will not be questioned if there is no loss, considering that Article 53 paragraph (1) of the State Administrative Court Law requires an element of loss when filing a lawsuit against government actions.
Abstrak
Pemerintah mempunyai tugas untuk mewujudkan mewujudkan kesejahteraan bagi seluruh Bangsa Indonesia, sehingga perlu campur tangan dalam segala bidang kehidupan, yang tentu dapat menimbulkan gesekan kepentingan yang pada akhirnya membutuhkan Peradilan Tata Usaha Negara (PTUN) untuk menyelesaikannya. Kompetensi absolut PTUN dalam Undang-Undang Peratun adalah mengadili sengketa TUN namun dengan lahirnya Undang-Undang Nomor 30 Tahun 2014 tentang Administrasi Pemerintahan (UUAP) membawa perubahan perluasan terhadap praktik penyelenggaraan PTUN di Indonesia, yaitu pengujian tindakan faktual. Permasalahan yang dibahas dalam penelitian ini fokus pada implikasi yuridis mengenai kebijakan perluasan kompetensi Pengadilan Tata Usaha Negara dalam pengujian tindakan faktual pasca berlakunya UUAP. Metode pendekatan dalam penelitian ini adalah yuridis normatif, dengan analisa data kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa implikasi yuridis mengenai kebijakan perluasan kompetensi PTUN dalam pengujian tindakan faktual pasca berlakunya UUAP yang dilengkapi dengan Peraturan Mahkamah Agung Nomor 2 Tahun 2019 tentang Pedoman Penyelesaian Sengketa Tindakan Pemerintahan dan Kewenangan Mengadili Perbuatan Melanggar Hukum oleh Badan dan/atau Pejabat Pemerintahan, mengalihkan kewenangan Peradilan Negeri mengadili dengan dasar gugatan Pasal 1365 KUH Perdata ke PTUN. Namun tindakan faktual pemerintah tidak akan dipersoalkan jika tidak ada kerugian, mengingat dalam Pasal 53 ayat (1) UU PTUN, mengharuskan ada unsur kerugian ketika mengajukan gugatan atas tindakan pemerintah.
References
Buku:
Atamimi, A. Hamid S, 1992, Teori Perundang-Undangan Indonesia, Makalah pada Pidato Upacara Pengukuhan Jabatan Guru Besar Tetap di Fakultas Hukum Universitas Indonesia pada Tanggal 25 April 1992, Jakarta.
Inu Kencana Syafiie, 2010. Pengantar Ilmu Pemerintahan, Jakarta, Refika Aditama.
Maksum, 2019, Batasan Kewenangan Mengadili Pengadilan Umum Dan Pengadilan Tata Usaha Negara Dalam Penyelesaian Sengketa Perbuatan Melawan Hukum Yang Melibatkan Badan Negara Atau Pejabat Pemerintah Ditinjau Dari Perma Nomor 2 Tahun 2019.
Mertokusumo, Soedikno, 1988, Hukum Acara Perdata Indonesia, Liberty, Yogyakarta.
Nugraha, G. Setya, f, R. Maulina, 1987. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Surabaya.
Soebechi, Imam, dkk, 2014, Bunga Rampai Peradilan Administrasi Kontemporer, Genta Press. Yogyakarta.
Jurnal :
Marbun, S.F, 2019. Hukum Administrasi Negara I, Yogyakarta, FH UII Press.Nur Aisyah, 2016, Eksitensi Perlindungan Hukum Warga Negara Terhadap Tindakan Pemerintah Dalam Membuat Keputusan Administrasi Negara, Jurnal Hukum Samudera Keadilan, Volume II Nomor 1, Edisi Januari-Juni.
-------- 2003, Peradilan Tata Usaha Negara, Liberty, Yogyakarta.
Mulyani, Tri, Gunarto, Widayati, 2022, Legal Reconstruction of State Administrative Court Decisions Execution Based on the Value of Pancasila Justice, Scholars International Journal of Law, Crime and Justice, Sch Int J Law Crime Justice, Volume 5 Nomor 9 Edisi September 2022, DOI: 10.36348/sijlcj.2022.v05i09.002.
Nuna, Muten, 2020 (et.al.), Kewenangan Penyelesaian Sengketa Tata Usaha Negara Terhadap Putusan Pemberhentian Tidak Dengan Hormat, University of Bengkulu Law Journal, No. 2, Vol. 5, Oktober 2020.
Pamungkas, Yogo, 2020, Pergeseran Kompetensi Peradilan Tata Usaha Negara, Acta Diurnal, No. 2, Vol. 3, Juni.
Ridwan, 2022, Pengujian Tindakan Faktual dan Perbuatan Melanggar Hukum oleh Pemerintah dalam Sistem Peradilan Tata Usaha Negara, Udayana Master Law Journal, Vol. 11 No.1 Mei 2022, DOI : 10.24843/JMHU.2022.v11.i01.p07.
Peraturan Perundang-undangan :
Sekretariat Negara Republik Indonesia, Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.
------- Kitab Undang-Undang Hukum Perdata
------- Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1986 tentang Peradilan Tata Usaha Negara.
------- Undang-Undang Nomor 9 Tahun 2004 Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1986 tentang Peradilan Tata Usaha Negara.
------- Undang-Undang Nomor 51 Tahun 2009 tentang perubahan kedua Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1986 tentang Peradilan Tata Usaha Negara.
------- Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2014 tentang Administrasi Pemerintahan.
Sekretariat Mahkamah Agung Republik Indonesia, Peraturan Mahkamah Agung Nomor 2 Tahun 2019 tentang Pedoman Penyelesaian Sengketa Tindakan Pemerintahan dan Kewenangan Mengadili Perbuatan Melanggar Hukum oleh Badan dan/atau Pejabat Pemerintahan (onrechtmatige overheidsdaad)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
An author who publishes in Semarang Law Review agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.