Perancangan Sistem Informasi E-Learning pada SMAN ABC

TB E Zaki Baihaki, Evy Nurmiati

Abstract


The Covid-19 pandemic requires schools to divert their learning in their respective homes simultaneously with government regulations related to large-scale social access (PSBB) which aim to avoid crowds and add new clusters in the educational environment. This is a challenge for schools that do not yet have a bold learning platform and for teachers who still cannot use technology to provide their learning boldly. The web-based e-learning platform is expected to be able to assist teachers and students in carrying out learning without any technical guidance on its use. By using Rapid Application Development (RAD) in its design, it is hoped that it can produce an e-learning platform that is easy to use by teachers and students from SMAN ABC. This research is only up to the Design Workshop.

Keywords


E-Learning, RAD

References


P. Astuti and F. Febrian, Blended Learning Syarah: Bagaimana Penerapan dan Persepsi Mahasiswa, J. Gantang, vol. 4, no. 2, pp. 111 119, 2019.

B. Indrayana and A. Sadikin, Penerapan E-Learning Di Era Revolusi Industri 4.0 Untuk Menekan Penyebaran Covid-19:(The Application of E-Learning in the Era of the Industrial Revolution 4.0 to Suppress the Spread of Covid-19), Indones. J. Sport Sci. Coach., vol. 2, no. 1, pp. 46 55, 2020.

W. Hartanto, Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran, J. Pendidik. Ekon. J. Ilm. Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekon. dan Ilmu Sos., vol. 10, no. 1, 2016.

M. Yuliani et al., Pembelajaran Daring untuk Pendidikan: Teori dan Penerapan. Yayasan Kita Menulis, 2020.

Z. Ainiyah, Penggunaan edmodo sebagai media pembelajaran e-learning pada mata pelajaran otomatisasi perkantoran di smkn 1 surabaya, J. Adm. Perkantoran, vol. 3, no. 3, 2015.

A. H. Elyas, Penggunaan Model Pembelajaran E-Learning Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran, War. Dharmawangsa, no. 56, 2018.

S. Sukmawati and D. Susianto, Perancangan Sistem Pemesanan E-Tiket Pada Wisata Di Lampung Berbasis Web Mobil, J. ONESISMIK, vol. 2, no. 2, pp. 60 71, 2019.

H. M. Jogiyanto, Analisis dan Desain Sistem Informasi: Pendekatan Terstruktur, Andi, Yogyakarta, 2005.

L. Simanihuruk et al., E-Learning: Implementasi, Strategi dan Inovasinya. Yayasan Kita Menulis, 2019.

B. Kartasasmita, Catatan Pengembangan e-learning dalam Budaya Belajar Kini, in Makalah Seminar pada tanggal, 2003, vol. 8.

P. Yaniawati, E-Learning Alternatif Pembelajaran Kontemporer, Bandung Arfino Raya, 2010.

H. A. H. Sanaky, Media pembelajaran. Yogyakarta: Safiria Insania Press, 2009.

S. Mania, Observasi Sebagai Alat Evaluasi dalam Dunia Pendidikan dan Pengajaran, Lentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. dan Kegur., vol. 11, no. 2, pp. 220 233, 2017.

M. Kun and J. Suryawati, Sosiologi untuk SMA dan MA Kelas XI, Jakarta: Erlangga, 2006.

D. Kurniadi and A. Mulyani, Implementasi Pengembangan Student Information Terminal (S-IT) Untuk Pelayanan Akademik Mahasiswa, J. Algoritm., vol. 13, no. 2, pp. 437 442, 2016.

S. Kosasi and I. D. A. E. Yuliani, Penerapan Rapid Application Development Pada Sistem Penjualan Sepeda Online, Simetris J. Tek. Mesin, Elektro dan Ilmu Komput., vol. 6, no. 1, pp. 27 36, 2015.

R. Yufita and A. Andriani, Sistem Informasi dan Promosi Berbasis Web pada Family Mebel Magelang, Indones. J. Netw. Secur., vol. 1, pp. 1 6, 2016.

A. Andriani, Manajemen Basis Data, 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/transformatika.v19i1.2936

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


| View My Stats |

Jurnal Transformatika : Journal Information Technology  by  Department of Information Technology, Faculty of Information Technology and Communication, Semarang University  is licensed under a  Creative Commons Attribution 4.0 International License.