FAKTOR-FAKTOR PENDORONG MINAT WIRAUSAHA STARTUP

Indarto Indarto, Chatarina Yekti Prawihatmi

Abstract


The number of startup businesses in Indonesia has increased rapidly from 2013 to the  present. Some succeed, but more fail in the middle of the road. The high potential for failure does not make interest in startup entrepreneurship decrease, but quite the opposite. This study examines what factors drive theinterest of entrepreneurs in the startup business. The interest in entrepreneurship is influenced by many factors, both internal and external factors, including; income expectations, family environment, education and others. The study population was startup entrepreneurs in the city of Semarang. The research sample is in accordance with the statistical feasibility of 30 startup entrepreneurs with the Snowball method. The data analysis technique used is factor analysis. The results of the analysis  showed that various factors that boosted entrepreneurial interest in startups were grouped on 5 factors, namely: the availability of facilities and opportunities, opportunity factors, self-actualization factors, self-ability factors and community recognition factors.

Jumlah usaha   startup   di Indonesia meningkat pesat mulai tahun 2013 sampai saat ini. Beberapa berhasil , tetapi   lebih banyak yang gagal di tengah jalan. Potensi kegagalan usaha startup ternyata cukup tinggi . Tingginya potensi kegagalan tersebut tidak membuat minat untuk berwirausaha startup menurun, namun justru sebaliknya. Penelitian ini mengkaji factor apa saja yang mendorong minat wirausahawan dalam bisnis startup. Minat berwirausaha dipengaruhi banyak faktor baik faktor internal dan faktor eksternal, antara lain; ekspektasi pendapatan, lingkungan keluarga, pendidikan dan lain-lain. Populasi penelitian ini adalah wirausahawan startup di Kota Semarang. Sampel penelitian sesuai dengan kelayakan statistic yaitu sebanyak 30 wirausahawan startup dengan metode Snowball.   Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis faktor. Hasil Analisis menunjukkan bahwa berbagai faktor yang mendorong minat wirausaha startup mengelompok pada 5 faktor yaitu: Faktor tersedianya fasilitas dan kesempatan, faktor peluang, faktor aktualisasi diri, faktor kemampuan diri dan faktor pengakuan dari masyarakat.


Keywords


entrepreneurial interest; Startup entrepreneur; minat berwirausaha; eksternal factor; internal factor

Full Text:

PDF

References


Alves, Andre Cherubini and Paola R ¼cker Schaeffer, 2019, Determinants of student entrepreneurship: An assessment on higher education institutions in Brazil, Innovation & Management Review 16(1)

Ismail, Mohammad, Lu Man Hong , Muhammad Azim Abu Hassan Sha ari , Wan Farha Wan Zulkiffli , Roslizawati Che Aziz , 2020, Determinant Factors That Influence Entrepreneurial Intention Among Students In Malaysia., Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan 22(1)

Kabir, S. M., Haque, A., & Sarwar, A.,2017, Factors affecting the intention to become an entrepreneur: A study from Bangladeshi business graduate s perspective. International Journal of Engineering and Information System

Dwivedi ,Nathani and N, G., 2019. Influence of technology entrepreneurship on entrepreneurial intentions: A cross country analysis. Paper presented at Proceedings of 10th International Conference on Digital.

Ismail, M., Ibrahim, A. F., Yaacob, M. R., Ibrahim, A. H., Zakaria, M. N., Razak, R. C., Yusoff, M.N.K., Guan, T.T., & Kamaruddin, A. N. 2018. Determine entrepreneurial characteristics using mobile android game freezer. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 12(1),

Joseph, I. 2017 Factors influencing international student entrepreneurial intention in Malaysia. American Journal of Industrial and Business Management, 7, 424 428.

Noor, Y. M., Hong, L. M., Zakaria, A. N. B. I., Nik Mud, N. N. B., & Yunoh, M. N. M. (2019).The factors influencing small medium enterprise (SMEs) success in Kelantan. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 6(3), 55 64

Aimasari, N & Gina, A 2015, Analisis Faktor-Faktor Yang Memotivasi Wanita Untuk Menjadi

Wirausaha (Studi Pengusaha Wanita UMKM Di Kota Bandung Tahun 2015) , TELKOM UNIVERSITY.

Blank, S. G. (2010). What s A Startup? First Principles. Retrieved September 28, 2016, from http://steveblank.com/2010/01/25/whats-a-startup-first-principles/ CB

Ginting, M & Eko, Y 2015, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Kasus Pada STMIK MIKROSKIL Medan) , Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, Vol. 5, No. 1.

Isa, Muzakar 2013. Analisis Kompetensi Kewirausahaan, Orientasi Kewirausahaan, Dan

Kinerja Industri Mebel ,BENEFIT Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol.17, No.1.

Jaya, Arya Mardi, 2017 Analisis Faktor Keberhasilan Startup digital di Yogyakarta, Prosiding SNATIF ke -4 , 2017.

Putra, S. dan Kurnianto, 2012, Menumbuh Kembangkan Minat Berwirausaha Bagi Para

Mahasiswa di Lingkungan Perguruan Tinggi , Akademi Entrepreneurship Terang Bangsa Semarang.

Mahesa, D & Rahardja, E 2012. Analisis Faktor-Faktor Motivasi Yang Mempengaruhi MinatBerwirausaha , Diponegoro Journal Of Management, Vol.1, No.1

Putra, R 2012, Faktor-Faktor Penentu Minat Mahasiswa Manajemen Untuk Berwirausaha(Studi Mahasiswa Manajemen FE Universitas Negeri Padang) , Jurnal Manajemen, Vol. 1, No. 1.

Rahmadi, A & Heryanto, B 2016, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat

Berwirausaha Pada Mahasiswa Progam Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kadiri , EkoNiKa, Vol. 1, No.2.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Manajemen. Bandung : Alfabeta.

Suharti, L & Sirine, H 2011, Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Niat Kewirausahaan (Entrepreneurial Intention) (Studi Terhadap Mahasiswa Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga) , Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, Vol. 13, No. 2.

Suhartini, Y 2011, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Berwiraswasta , AKMENIKA UPY, Vol. 7.

Silva, de.L.R, 2010 , Business Start-Up and Growth motives of Entrepreneurs: A Case in Baradford, United Kingdom, working paper series, Manchester Business School.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jreb.v14i3.4534

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor's Address :
Gedung O  Magister Management Program of Universitas Semarang.
Jl.Soekarno-Hatta, Tlogosari. Semarang, Jawa-Tengah,  Telp: 024-6702757; Fax: 024-6702272,  e_mail: jreb@usm.ac.id
 
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.