Perilaku Menyontek Ditinjau dari Locus of Control pada Pelajar SMA
Abstract
Subject of the survey consist of 117 students on Sriwijaya senior high school by total sampling method. The results showed there were significantly relationship locus of contol with cheating. External with correlate coefficient 0.848 and sig. 0.000 (p<0.005), were positively related to cheating, while internal were negatively related to cheating with correlate coefficient -0.286 and sig. 0.000 (p<0.05). Calculations were performed to test the requirements analysis, which consists of normality distribution, multicollinearity, autocorrelation, and heteroscedasticity test for relationships. Data were analyzed by using multiple analysis regression. The results of data analysis showed a correlation correlation coefficient of 0.952 (p <0.05) and showed that the contribution of a given locus of control on cheating was 95.2 percent, while the remaining 4.8 percent was affected by other factors not examined. From the results, it can be concluded that the hypothesis stating that there is a significance relationship between locus of control and cheating.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alhadza, A. (2001). Masalah Menyontek di Dunia Pendidikan. Diuduh dari dari : http://library.um.ac.id/alhadza/ tanggal 20 Desember 2017.
Anderman, E. M. & Murdock, T. B. (2007). Psychology of Academic Cheating. San Diego, C.A.: Elsevier. Diuduh dari: http://en.bookfi.net/book/1139740/ tanggal 14 April 2017.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2013). Analisis Korelasi, Regresi, dan Multivariate dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.
Azwar, S. (2011). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2009). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2014). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Feist, J. & Feist, G.J. (2009). Theories of Personality Seventh Edition. New York: McGraw Companies. Diakses pada tanggal 13 Mei 2017 dari : http://en.bookfi.net/book/1107420
Friedman, H.S. & Schustack, M. W. (2008). Kepribadian Teori Klasik dan Riset Modern Edisi Ketiga Jilid I. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Hamdani, R.U. (2014). Perilaku Monyontek. Jakarta: Transmedia.
Hartanto, D. (2012). Bimbingan dan Konseling Menyontek: Mengungkap Akar Masalah dan Solusinya. Jakarta: Penerbit Indeks.
Hill, R. (2011). 28 Measures of Locus of Control. Diakses pada tanggal 29 Mei 2017 dari : http://teachinternalcontrol.com/uploads/LOC_Measures__1_.pdf.
Khairat, U., Maputra, Y., & Rahmi, F. (2014). Pengaruh Prokrastinasi Akademik terhadap Perilaku Menyontek pada Siswa SMA di Pesantren X. Jurnal RAP UNP, Vol 5, No 2. Diakses pada tanggal 15 Maret 2017 dari : file:///C:/Users/Hewlett-Packard/Downloads/6634-13221-1-SM.pdf.
Kushartanti, A. (2009). Perilaku Menyontek Ditinjau dari Kepercayaan Diri. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi, Vol 11, No 2. Diakses pada tanggal 17 Januari 2017 dari : http://journals.ums.ac.id/index.php/indigenous/article/view/1658.
Leiwang & Meizhen. (2017). Internal External Locus Of Control Scale. Beijing: Springer International Publishing AG. Part of Springer Nature. Diakses pada tanggal 30 Mei 2017 dari : https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-3-319-28099-8_41-1.
Martono, N. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Granfindo Persada.
Miranda, L. P. (2017). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya dan Minat Belajar terhadap Perilaku Menyontek pada Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Bontang. Ejournal Psikologi, Vol 5, No 1. Diakses tanggal 15 Maret 2017 dari : http://ejournal.psikologi.fisip-unmul.ac.id/site/wpcontent/uploads/2016/06/eJournal%20Lisa%20Princess%20(ONLINE)%20(06-14-16-07-19-15).pdf.
Mujahidah. (2013). Faktor Situasional, Orientasi Tujuan, Dan Locus Of Control Sebagai Prediktor Praktek Menyontek. Lentera Pendidikan, Vol 16, No 1. Diakses pada tanggal 12 November 2016 dari : http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/494.
Musslifah, A. R. (2012). Perilaku Menyontek Siswa Ditinjau Dari Kecenderungan Locus Of Control. Talenta Psikologi, Vol 1, No 2. Diakses tanggal pada 04 Desember 2016 dari : http://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/talenta/article/view/58.
Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta: Gahlia Indonesia.
Nurmayasari, K. & Murusdi, H. (2015). Hubungan Antara Berpikir Positif Dan Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas X SMK Koperasi Yogyakarta. Jurnal Fakultas Psikologi, Vol 3, No 1. Diakses pada tanggal 08 Februari 2017 dari : file:///C:/Users/Hewlett-Packard/Downloads/3009-5531-1-SM.pdf.
Perianto, E. (2015). Persepsi Mahasiswa Angakatan 2013/2014 Program Studi Bimbingan Konseling terhadap Perilaku Mencontek FKIP Universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Konseling Gusjigang, Vol 1, No 2. Diakses pada tanggal 15 Mei 2017 dari : http://jurnal.umk.ac.id/index.php/gusjigang/article/view/404.
Prasetyo, B. & Jannah, L. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Granfindo Persada.
Priyatno, D. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Pudjiastuti, E. (2012). Hubungan Self Efficacy dengan Perilaku Mencontek Mahasiswa Psikologi. Mimbar, Vol XXVIII, No 1. Diakses pada tanggal 08 Februari 2017 dari : http://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mimbar/article/view/344.
Raharjo, P. G. P. & Marwanto, A. (2015). Pengaruh Kepercayaan Diri dan Konformitas Teman Sebaya terhadap Perilaku Menyontek Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Pengelasan. E-Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Vol. 3, No 4. Diakses pada tanggal 25 Mei 2015 dari : http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index. php/mesin/article/view/3284.
Rohana. (2015). Hubungan Self-Efficacy dan Konformitas Teman Sebaya terhadap Perilaku Menyontek Siswa SMP Bhakti Loa Janan. eJurnal Psikologi Vol. 3, No 3. Diakses pada tanggal 25 Mei 2017 dari : http://ejournal.psikologi.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/ 2015/08/ejournal%20Rohana%20(08-31-15-01-43-13).pdf.
Ryckman, R. M. (2008). Theories of Personality Ninth Edition. Boston: Wadsworth Thomson Learning. Diakses pada tanggal 07 Mei 2017 dari : http://en.bookfi.net/book/1397165.
Samiroh & Muslimin, Z.I. (2015). Hubungan Antara Konsep Diri Akademik dan Perilaku Menyontek pada Siswa-Siswi Mas Simbangkulon Buara Pekalongan. Jurnal Psikologi Islami, Vol 1, No 2. Diakses pada tanggal 17 Januari 2017 dari: file:///C:/Users/Hewlett-Packard/Downloads/569-1210-1-SM.pdf.
Sari, I., Marjohan & Neviyarni. (2013). Locus Of Control Dan Perilaku Menyontek Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, Vol 2, No 1. Diakses pada tanggal 08 Februari 2017 dari: http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor/article/view/1202.
Schultz, D.P. & Schultz, S. E. (2005). Theories of Personality Eight Edition. Boston: Wadsworth Thomson Learning.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tim Pustaka Pheonix. (2009). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Baru. Jakarta : PT. Media Pustaka Pheonix.
Wahyuningrum & Palila. (2014). Harga Diri dan Iklim Sekolah dengan Perilaku Menyontek pada Siswa SMP Negeri 2 Sleman. Jurnal Psikologi Integratif, Vol 2, No 2. Diakses pada tanggal 15 Mei 2017 dari: http://ejournal.uin-suka.ac.id/isoshum/PI/article/view/235.
Warsiyah. (2015). Menyontek, Prokrastinasi dan Keimanan. Yogyakarta: Trussmedia Grafika.
Liputan6.com. (2012). Sejumlah Siswa Tertangkap Menyontek. Diakses pada tanggal 10 Maret 2018 dari : http://www.liputan6.com/news/read/389459/sejumlah-siswa-tertangkap-mencontek.
News.okezone.com. (2015). Aksi Saling Contek Warnai Ujian Nasional. Diakses pada tanggal 10 Maret 2018 dari: https://news.okezone.com/read/2015/04/14/65/1133852/aksi-saling-contek-warnai-ujian-nasional.
Beritajateng.net. (2015). Duh Ada Siswa Kedapatan Nyontek Saat UN. Diakses pada tanggal 10 Maret 2018 dari: http://beritajateng.net/duh-ada-siswa-kedapatan-nyontek-saat-un/
DOI: http://dx.doi.org/10.26623/philanthropy.v2i1.1137
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 PHILANTHROPY: Journal of Psychology