KOMPETENSI GURU DI MASA PANDEMI COVID-19

jajat sudrajat

Abstract


This paper discusses the competence of teachers during the Pandemic COVID 19. Various policies and the implementation of health protocols were carried out to break the chain of distribution of Covid-19, impacting on teachers who are required to teach online. Using a qualitative approach, a descriptive analytical method, it was found that teacher competencies related to literacy and science and technology mastery competencies, class management skills competencies and communication and social competencies, were not optimal. Development of these competencies is needed so that it will minimize the problems that exist in online learning, so that the learning process can run better.


Keywords


Pandemi, Kompetensi, Guru

Full Text:

PDF

References


Allen, I. E. . S. (2013). Changing course: Ten Years of Tracking Online Education in The United States. USA: ERIC.

Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Research Pengembangan Kompetensi Guru. Banyumas: CV Pena Persada.

Bafadal, I. (2008). Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar (4th ed.). Jakarta: Bumi Aksara.

Basri, Rivai, & Veithzal. (2015). Performence Appraisal: Sistem yang Tepat untuk Menilai Kinerja Karyawan dan Meningkatkan Daya Saing Perusahaan. Jakarta: Raja Gravindo Persada.

Bates, A. W. (2019). Teaching in a Digital Age (Second Edi). USA: Tony Bates Associates Ltd.

Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan Video Tutorial Untuk Mendukung Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Virus Corona. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 21. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v5i2.2950

Daradjat, Z. (2005). Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang.

Direktorat Tenaga Kependidikan Depdiknas. (2004). Standar Kompetensi Guru. Jakarta: Depdiknas.

DPR RI. (2012). Undang - Undang RI Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi. Jakarta: Lembaran Negara RI.

Handayani, N. N. L., Dantes, N., & Suastra, W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Mandiri Terhadap Kemandirian Belajar dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP N 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dasar E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganeha, 3, 1 10. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-2467-2

Hartanto, F. M. (2018). Paradigma Baru Manajemen Indonesia: Menciptakan Nilai dengan Bertumpu Pada Kebijakan dan Potensi Insani. Bandung: Mizan Pustaka.

Hasanah, A., Sri Lestari, A., Rahman, A. Y., & Danil, Y. I. (2020). Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi COVID-19. 4 8. Retrieved from http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/30565

Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru : Hambatan, Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, 1(1), 1 10. Retrieved from http://digilib.uinsgd.ac.id/30518/

Jamawi. (2012). Kompetensi Guru Citra Guru Professional. Bandung: Alfabeta.

Joni, T. R. (2014). Pedoman Umum Alat Penilaian Guru. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Kemendikbud. (2020). Analisis Survey Cepat Pembelajaran Di Rumah Dalam Masa Pencegahan Covid 19. Jakarta.

Komalasari, R. (2020). Manfaat Teknologi Informasi dan Komunikasi di Masa Pandemi Covdi 19. TEMATIK - Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 7(1), 38 50.

Kurniati, E., Nur Alfaeni, D. K., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541

Ma mur, A. J. (2009). Manajemen Pengelolaan dan Kepemimpinan Pendidikan Profesional. Yogyakarta: Diva Press.

Nurkholis, M. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19 Abstrak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212 228. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535

Pianda, D. (2018). Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Sukabumi: CV Jejak.

Sairin, W. (2006). Identitas dan ciri khas Pendidikan Kristen di Indonesia Antara Konseptual & Operasional. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Setiyani, R. (2010). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Dinamika Pendidikan, 5(2), 117 133. https://doi.org/10.15294/dp.v5i2.4921

Subana, M. S. (2009). Statistik Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2016). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Konsep Strategi dan Implementasinya. Cimanggis: Prenada Media Group.

Wibowo, A., & Hamrin. (2012). Menjadi Guru Berkarakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yutmini, S. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Surakarta: FKIP UNS.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jreb.v13i2.2434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor's Address :
Gedung O  Magister Management Program of Universitas Semarang.
Jl.Soekarno-Hatta, Tlogosari. Semarang, Jawa-Tengah,  Telp: 024-6702757; Fax: 024-6702272,  e_mail: jreb@usm.ac.id
 
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.