Pelatihan Business Model Canvas untuk Meningkatkan Minat Kewirausahaan bagi Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta
Abstract
College graduates must have a strong entrepreneurial spirit to create job opportunities and reduce unemployment rates. Through entrepreneurship education implemented in almost all majors, students can change their mindset to be more innovative in seeking opportunities. However, in reality, there are still shortcomings in the basic business training provided. In line with the above description, engineering students have great potential in the entrepreneurial world due to the ongoing focus on technology and development. Still, their weakness is that engineering students do not fully understand business fundamentals. Therefore, appropriate training is needed to create a business plan framework. The service method used is lectures and question-and-answer sessions. This training has enabled students to understand entrepreneurship, develop an entrepreneurial mindset, participate in business competencies to hone creative ideas and be able to create job opportunities after graduation.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alkaff, M. (2023). Peningkatan Minat Berwirausaha Mahasiswa Universitas Islam Internasional Darullughah Wadda'wah. Nidhomiyyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam , 4 (2), 86–102. Doi:10.38073/Nidhomiyyah.V4i2.1025
Daroin, A.D., Andriani, D.N., Sari, N.E., Putra, K.Pa, & Wardana, A.Y. (2023). Pelatihan Strategi Business Model Canvas (Bmc) Pada Usaha Brem Ud. Duta Rasa Madiun. Amalee: Jurnal Penelitian Dan Keterlibatan Masyarakat Indonesia , 4 (1), 213–225. Doi:10.37680/Amalee.V4i1.1842
Hai, L. (2022). Konsep Kewirausahaan Mahasiswa Di Era Belajar Mandiri. Intelektium , 3 (1), 96–107. Doi:10.37010/Int.V3i1.643
Hasan, H. (2020). Pendidikan Kewirausahaan: Konsep, Karakteristik Dan Implikasi Dalam Memandirikan Generasi Muda. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer , 11 (1).
Hidayah, R., Farid, Es, & Adda, Hw (2023). Penerapan Model Bisnis Kanvas Dalam Upaya Pengembangan Usaha Pisang Manis. Jurnal Ema , 8 (1), 10. Doi:10.51213/Ema.V8i1.316
Irmayanti & Keri, I. (2021). Strategi Penerapan Bisnis Plan Dalam Meningkatkan Penjualan Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Akunsyah: Jurnal Akuntansi & Keuangan Syariah , 1 (2), 65–80.
Iswahyuni, I. (2020). Menumbuhkan Minat Kewirausahaan Melalui Pembuatan Perencanaan Bisnis (Business Plan) Studi Kasus Mahasiswa Jurusan Ekonomi Syariah Di Stai Denpasar Bali. Widya Balina , 5 (1), 50–67. Doi:10.53958/Wb.V5i1.51
Mulyani, S., Pallu, S., Mardiana, Fikruddin, M., Kafrawi, M., Fatmawati, ... Ningsih, S. (2023). Peningkatan Potensi Mahasiswa Dalam Dunia Bisnis Melalui Pelatihan Startup. Jurnal Internasional Pengabdian Publik , 6 (1), 28–37.
Nurulrahmatiah, N., & Munandar, A. (2023). Program Inkubasi Usaha Pemula Mahasiswa Melalui Inkubator Bisnis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ceria (Jpkmc) , 1 (1), 44–48. Doi:10.61674/Jpkmc.V1i1.19
Pramularso, E.Y., Nurhayaty, E., Susilowati, I.H., & Marginingsih, R. (2022). Pelatihan Pembuatan Business Plan Dengan Menggunakan Business Method Model Canvas (Bmc) Pada Komunitas Perempuan Indonesia Maju. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan , 6 (2), 726. Doi:10.31764/Jpmb.V6i2.8335
Sagala, Pm, & Tarigan, Km (2024). Analisis Pentingnya Perencanaan Dan Pengembangan Bisnis Dalam Meningkatkan Kinerja Perusahaan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 4 (1), 150–159.
Sukarno, B.R., & Ahsan, M. (2021). Implementasi Strategi Pengembangan Bisnis Dengan Business Model Canvas. Jurnal Manajemen Dan Inovasi (Manova) , 4 (2), 51–61. Doi:10.15642/Manova.V4i2.456
Syafruddin, R.F., & Chadijah, A. (2023). Pelatihan Perencanaan Bisnis Menggunakan Bisnis Model Canvas Oleh Ma Muhammadiyah Bantaeng. Madaniya , 4 (2).
Wardhani, P.Sn, & Nastiti, D. (2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan , 4 (2), 177–191. Doi:10.37478/Jpm.V4i2.2622
Wibisono, K., Syah, T.Yr, Negoro, D.A., & Iskandar, M.D. (2023). Analisis Manajemen Resiko Pemasaran, Operasional, Human Capital, Dan Finance Pada Pt. Agrindo Sumber Harum. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (Mea) , 7 (3), 1895–1913. Doi:10.31955/Mea.V7i3.3519
DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jpk.v2i2.9632
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Pengabdian KOLABORATIF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.