Pengembangan Manajemen Produksi dan Pemasaran Usaha Keripik Singkong Di Desa Dongos Kabupaten Jepara
DOI:
https://doi.org/10.26623/jpk.v1i2.7251Keywords:
training, production, management systemAbstract
The impact of Covid-19 was felt from various sectors including MSMEs. One of them is Kripik Singkong Lancar Mandiri MSMEs in Dongos Village. The problem faced by partners is the monotony of production and management systems for selling goods. The purpose of this community service is to increase understanding and application of science and technology in society (mechanization, IT, and management) and to increase competitiveness (increasing the quality, quantity, and value of resources). The method of implementing community service includes (1) the preparation stage, the activities carried out are problem identification and data collection; (2) the implementation stage, the activities carried out are the process of training and mentoring; (3) the evaluation stage; and (4) preparation of reports stage. The results of this community service show that there is an increase in understanding and application of science and technology in society (mechanization, IT, and management) and there is an increase in competitiveness (increasing the quality, quantity, and value of resources).References
Adriansah, A., Purwaningsih, E., & Utami, E. (2023). Pendampingan Pelatihan Strategi Pemasaran dan Produksi Usaha Pabrik Tahu Putra Pagadungan Mandiri Jaya. SIVITAS, 3(1), 27-35. DOI: https://doi.org/10.52593/svs.03.1.03.
Assauri, S. (2017). Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep & Strategi. Jakarta: Rajawali Pers.
Awaluddin, S., Abdullah, A., Azis, I., Nurani, N., & Muntasir, M. (2022). Pelatihan Produksi dan Pemasaran Produk Nugget Nabati untuk Membentuk Wirausaha Baru di Bonto Langkasa Kabupaten Pangkep. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(2), 221-232. doi:https://doi.org/10.33394/jpu.v3i2.5503.
Hakim, A. R., Maulana, A., & Mardika, N. H. (2023). Pelatihan Manajemen Produksi dan Pemasaran pada Pengrajin Kursi Rotan. J-PIS, 2 (1), 39-47.
Maknunah, J., & Prasetyo, A. (2022). Pelatihan Pembuatan Konten Pemasaran untuk Menunjang Promosi UMKM di Kabupaten Malang. Jurnal Masyarakat Merdeka, 5 (II), 95-104. DOI: 10.51213/jmm.v5i2.110.
Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1-13.
Putro, B. E., & Viva, N. (2021). Pemberdayaan Kewirausahaan Ibu Rumah Tangga Melalui Pelatihan Pembuatan dan Pemasaran Keripik Singkong Pedas di Kelurahan Waringinsari. Unri Conference Series: Community Engagement 3: 27-33. https://doi.org/10.31258/unricsce.3.27-33.
Qomaruddin, M., Saputro, Y. A., Wibowo, P. A., & Marisan, I. (2017). IbM Pengusaha Keripik Pisang di Desa Batealit Kabupaten Jepara. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (SNHPKM)-VII, 48-55.
Rasam, F., & Sari, A. I. C. (2018). Peran Pemasaran dalam Kegiatan Usaha pada Masyarakat di Desa Jatibaru Cikampek. Journal of Applied Business and Economics, 5(2), 82-96.
Sofia, S., Wijiastuti, R. D., Lestari, B. W., Waly, N. A., Andjar, F. J., Histiarini, A. R., & Rawi, R. D. P. (2022). Pelatihan Produksi dan Bauran Pemasaran Olahan Ubi Ungu di Kelurahan Malagusa Kabupaten Sorong. Jurnal Peradaban Masyarakat, 2 (1), 1-5.
Sukerti, N. K., Muryatini, N., & Putra, D. P. A. A. P. (2019). Pelatihan Manajemen Pemasaran dan Produksi pada Usaha Kerupuk Beras di Banjar Bodong Nusa Penida. Publika Pengabdian Masyarakat, 1(2), 21-27.