Implementation of Public Complaints to the Ombudsman Regarding Road Infrastructure

Anisa Wijayanti, Ardhita Al Meida Putri

Abstract


This research aims to examine the function, role and authority of the Ombudsman representative of Lampung The province accepts public complaints under the Ombudsman Law of the Republic of Indonesia No. 37 of 2008. The thing that underlies this research is the alleged maladministration practices carried out by public service officials of Lampung Province regarding road infrastructure that has not been repaired. This research is a field research with a sociological juridical approach. The results of this study indicate that the Ombudsman of Lampung Province has fulfilled his duties and obligations in accordance with Law No. 37 of 2008 on the Ombudsman of the Republic of Indonesia. Where all incoming complaints have been received, processed and submitted to the authorities in tackling this problem.

Keywords


Law; Ombudsman; Public Complaints.

Full Text:

PDF

References


Arifin Utha, Justawan, Bunga Kartika, and Dedi Liswan. “Cegah Maladministrasi: Fungsi Pengawasan Ombudsman Sulawesi Tenggara Di Pelabuhan Feri Kendari-Langara.” Journal Publicuho, Vol. 7, No. 2 (2024): 790–801. https://doi.org/10.35817/publicuho.v7i2.435.

Atika Mutiara Oktakevina (Anggota Keasistenan Pemeriksaan. “Efektivitas Pelaksanaan Ombudsman Dalam Menangani Pengaduan Masyarakat.” Wawancara, 29 September 2023.

Doddie Arya Kusuma, and Fonny Andikia. “Peran Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Sumatera Barat Dalam Pencegahan Maladministrasi Pelayanan Publik Di Kota Padang.” Journal of Social and Economics Research, Vol. 3, No. 1 (2021): 21–29. https://doi.org/10.54783/jser.v3i1.21.

Dyah Swastika, Sri Nur Hari Susanto. “Peran Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Provinsi Jawa Tengah Dalam Penyelesaian Pengaduan Pelayanan Publik Bidang Pendidikan.” Administrative Law & Governance Journal, Vol. 5, No. 1 (2022): 27. https://doi.org/10.14710/alj.v5i1.21-38.

Faatihah, Nayla Magisterani, Alifiah Salsabilla Utomo, Meydika Wahista Putri, and Nurreka Sekar Arum. “Upaya Tindakan Korektif Sebagai Bentuk Progresivitas Prosedur Dalam Menyelesaikan Maladministrasi Ombudsman.” Jurnal Qistie Vol. 16, no. 2 (2023): 222. https://doi.org/https://doi.org/10.31942/jqi.v16i2.9732.

Febri Panca Wulan Sari (Masyarakat), “Pendapat Masyarakat Terkait Infrastruktur Jalan Yang Rusak Di Desa Sukamaju Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan, Wawancara, 29 September 2023.

Hergiansyah, Syafirman, and Rizki Syafril. “Eksistensi Ombudsman RI Perwakilan Sumatera Barat Dalam Pencegahan Maladministrasi Sebagai Bentuk Pengawasan Terhadap Penyelenggaraan Pelayanan Publik.” Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, Vol. 2, No. 3 (2024): 91–101. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.881.

Hidayat, Andi Setyo Pambudi dan Rahmat. “Kinerja Pengawasan Pelayanan Publik Dalam Prioritas Nasional.” Jurnal Bappenas Working Papers, Vol. 2, No. 5 (2022): 271. https://doi.org/10.47266/bwp.v5i2.131.

Ismail, Nurwaqiah. “Efektivitas Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Sulawesi Selatan Dalam Menangani Administrasi Di Tengah Pandemi Covid-19.” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2021.

Izzati, Nabila Firstia. “Ombudman Sebagai Lembaga Pengawas Pelayanan Publik Di Indonesia.” Journal Sasi, Vol. 1, No. 26 (2020): 179. https://doi.org/10.33019/progresif.v17i2.4410.

Mandasari, Santi, Reno Hanggara, and Firzhal Arzhi Jiwantara. “Konsep Maladministrasi Dalam Tindak Pidana Korupsi.” Jurnal Penelitian Multidisiplin Vol. 1, no. 6 (2023): 13. https://doi.org/https://doi.org/10.55681/armada.v1i6.614.

Marlina, Andi, Rasna Rasna, Abd Rahman, and Purnama Suci. “Akses Keadilan Yang Tidak Sampai: Studi Kajian Bantuan Hukum Bagi Masyarakat Miskin.” Jurnal Usm Law Review, Vol. 7, No. 2 (2024): 543. https://doi.org/10.26623/julr.v7i2.8668.

Mastur, Mastur, and Feri Irawan. “Dampak Putusan Mahkamah Konstitusi Nomor 91/ PUU-XVIII/2020 Tentang Pengujian Undang-Undang Cipta Kerja Terkait Inkonstitusional Bersyarat Ketidaksinkronan Berbagai Macam Peraturan Perundang-Undangan Yang Ada Di Indonesia Menurut Majelis Hakim Konstitu.” Jurnal USM Law Review, Vol. 6, No. 3 (2023): 1298. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26623/julr.v6i3.8044.

Muhammad Burhan (Anggota Keasistenan Pemeriksaan. “Infrastruktur Jalan Yang Rusak Di Provinsi Lampung.” Wawancara, 29 September 2023.

Muhammad Burhan (Anggota Keasistenan Pemeriksaan Laporan). “Jalan Rusak Di Ruas Jalan Padat Karya Desa Sukamaju Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan.” Wawancara, 29 September 2023.

Nurreka Sekar Arum. “Upaya Tindakan Korektif Sebagai Bentuk Progresivitas Prosedur Dalam Menyelesaikan Maladministrasi Ombudsman.” Jurnal Qistie, Vol. 16, no. 2 (2023): 222. https://doi.org/https://doi.org/10.31942/jqi.v16i2.9732.

Nurdin. “Kekuatan Hukum Rekomendasi Ombudsman Sebagai Bentuk Pengawasan Terhadap Pelayanan Publik.” Jurnal Jatiswara Vol. 36, No. 2 (2021): 214. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jtsw.v36i2.314.

Nurkhatimah, Usman Jafar dan Muhammad Anisa. “Kedudukan Dan Peran Ombudsman Dalam Mengawasi Penyelenggaraan Pelayanan Publik (Tela’ah Fiqh Siyasah).” Siyasatuna : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Siyasah Syar’iyyah, Vol. 2, No. 3 (2021): 587.

Puput Mia Anjela, Henni Muchtar. “Peran Ombudsman RI Perwakilan Sumatera Barat Sebagai Pengawas Bidang Pendidikan (Studi Kasus Maladministrasi Pelayanan Pendidikan Di Kota Padang Tahun 2019).” Journal of Civic Education, Vol. 3, No. 4 (2020): 442. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jce.v3i4.428.

Putri, Ardhita Al Meida. “Tinjauan Fiqh Siyāsah Terhadap Tugas Dan Wewenang Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Provinsi Lampung Terkait Pengaduan Masyarakat Mengenai Infrastruktur Jalan Berdasarkan Undang-Undang Nomor 37 Tahun 2008 Tentang Ombudsman Republik Indonesia (Studi.” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2023.

Undang-undang No. 37 Tahun 2008 tentang Ombudsman Republik Indonesia.

Renaldi, Febry, and M. Khoirul Anwar. “Strategi Ombudsman Republik Indonesia Dalam Mensosialisasikan Peran Kepada Masyarakat.” Pentahelix: Jurnal Administrasi Publik, Vol. 1, No. 2 (2023): 117. https://doi.org/10.24853/penta.1.2.115-124.

Rifdah, Rifdah. “Praktik Talak Pada Masyarakat Bangka Belitung Perspektif Fiqh Dan Hukum Positiif.” Jurnal Ius Constituendum, Vol. 7, No. 2 (2022): 265. https://doi.org/10.26623/jic.v7i2.5335.

Risky, Nurul Alifia, and Nida Handayani. “Penanganan Pengaduan Masyarakat Dalam Pelayanan Agraria Di Ombudsman Republik Indonesia (Ori) Perwakilan Jakarta Raya.” Pentahelix: Jurnal Administrasi Publik, Vol. 1, No. 2 (2023): 131. https://doi.org/10.24853/penta.1.2.125-142.

Setiawan, Adam. “Pelaksanaan Fungsi Rekomendasi Ombudsman Republik Indonesia Terhadap Kepala Daerah.” Jurnal Veritas et Justitia, Vol. 6, No. 2 (2020): 276. https://doi.org/10.25123/vej.3657.

Simanjutak, Komis, Suriani Suriani, Dany Try Hutama Hutabarat, and Rinda Alpadira. “Peran Jaksa Dalam Pelaksanaan Diversi Terhadap Pidana Anak.” Jurnal Ius Constituendum Vol. 7, No. 2 (2022): 353. https://doi.org/10.26623/jic.v7i2.5677.

Sitna Hajar Malawat, Fakhsiannoor. “Analisis Pengawasan Pelayanan Publik Oleh Ombudsman Republik Indonesia Di Kota Banjarmasin.” Jurnal As Siyasah, Vol. 5, No. 2 (2020): 75.

Sitna Hajar Malawat, Fakhsiannoor. “Analisis Pengawasan Pelayanan Publik Oleh Ombudsman Republik Indonesia Di Kota Banjarmasin.” Jurnal As Siyasah, Vol. 5, No. 2 (2020): 75. http://dx.doi.org/10.31602/as.v5i2.3561.

Sugiarto, Laga, Arif Hidayat, Raihan Muhammad, and Bintang Rafli Ananta. “Analisis Efektivitas Kinerja Ombudsman RI Perwakilan Jateng Dalam Penanganan Dugaan Maladministrasi PPDB 2023.” Jurnal Jatiswara Vol. 39, No. 1 (2024): 95–109. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jtsw.v39i1.603.

Suleman, Sukur, and Marno Wance. “Peran Ombudsman Sebagai Lembaga Pengawasan Pelayanan Publik Di Kabupaten Halmahera Selatan Provinsi Maluku Utara.” Jurnal Aristo (Social, Politic, Humaniora) Vol. 8, No. 2 (2020): 345. https://doi.org/10.24269/ars.v8i2.2085.

Taneo, Kevy Listiana Fransiska, Yohanes G.Tubahelan, and Kotan Y. Stefanus. “Pelaksanaan Fungsi Pelayanan Ombudsman Nusa Tenggara Timur Dalam Mewujudkan Pelayanan Publik Yang Prima.” Jurnal Jatiswara Vol. 34, No. 3 (2019): 310. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jtsw.v34i3.221.

Tim Penyusunan Buku Ombudsman Republik Indonesia, Ombudsprudensi (Jakarta: Ombudsman Republik Indonesia, 2009), 9-13.

Wardaniah, Rani. “Kritik Terhadap Pelayanan Publik Pemerintah Daerah Di Indonesia.” Jurnal Administrasi Negara Universitas Putera Batam Vol. 6, No. 1 (2022): 2. https://doi.org/10.33884/dialektikapublik.v6i1.5491.

Zsa Zsa Bangun Pratama. “Kewenangan Ajudikasi Oleh Ombudsman Republik Indonesia Dalam Proses Penyelesaian Sengketa Pelayanan Publik.” Journal Equitable, Vol. 5, No. 1 (2021): 2. https://doi.org/10.37859/jeq.v5i1.2467.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/julr.v7i3.10646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JURNAL USM LAW REVIEW

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal USM LAW REVIEW : Journal Law published by Magister Hukum Universitas Semarang is licensed under a  Creative Commons Attribution 4.0 International License.