Mahasiswa Rantau Fakultas Psikologi Universitas Semarang : antara Persepsi Pola Asuh dan Regulasi Emosi

Dicky Syahrul Ardiansyah, Mulya Virgonita Iswindari Winta, Arumwardani Nusandhani

Abstract


This study aims to empirically examine the relationship between parenting perception and emotional regulation in regional students of the Faculty of Psychology class of 2020, Semarang University. In this study, the hypothesis is that there is a positive relationship between the relationship between parenting perception and emotional regulation in regional students of the Faculty of Psychology, class of 2020, Semarang University. The more positive the perception of parenting in regional students, the higher the emotional regulation in regional students. This research involved regional students of the Faculty of Psychology class of 2020 as research subjects. The data analysis used in this study used the Product Moment Correlation Technique. This research data was collected using two scales, namely the emotion regulation scale and the parenting perception scale. Data analysis was carried out using the person correlation test obtained using the SPSS (Statistical Package for Social Science) program version 20. The results showed that there was a significant relationship between parenting and emotional regulation in regional students of the Faculty of Psychology batch 20. With a correlation person = 0.001 with a correlation value of 0.336. Thus, the hypothesis in this study is accepted.

Keywords


Parenting Perception, Emotion regulation, Overseas Students

Full Text:

PDF

References


Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA, 5, 103-121.

Azizah, N. &. (2021). Persepi Pola Asuh Permisif Terhadap Kecenderungan Cinderella Complex pada Mahasiswi Rantau di Fakultas Psikologi Universitas Merdeka Malang. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16, 99-108.

Budikuncoroningsih, S. (2017). Pengaruh Teman Sebaya dan Persepsi Pola Asuh Orang Tua Terhadap Agresivitas Siswa di Sekolah Dasar Gugus Sugarda. Jurnal Sains Sosial dan Humaniora, 1, 85-92.

Damsar, D. P. (2015). Pengantar Teori Psikologi. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Goodman, G. R. (2008). Teori Sosiologi Dari Klasik Sampai Perkembangan

Mutakhir Teori Sosial Postmodern. Yogyakarta: Kerasi Wacana.

Haryono, S. E. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian dan Kemampuan Regulasi Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Warna: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 03, 1-10.

Hasmarlin, H. &. (2019). Self Compassion dan Regulasi Emosi pada Remaja.

Jurnal Psikologi, 15, 148-156.

Huwae, A. &. (2020). Regulasi Emosi Sebagai Pembentukan Ketahanan Mental Untuk Meningkatkan Mutu Produktivitas Kerja Fungsionaris Kemahasiswaan. Jurnal Penjaminan Mutu, 6, 116-123.

Kristikanti, H. d. (2023). Hubunga Stress Pengasuhan Orang Tua dengan Kemampuan Regulasi Emosi Anak pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi, 10, 146-166.

Kumala, K. H. (2022). Strategi Regulasi Emosi pada Mahasiswa Dengan Banyak Peran. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 9, 19-29.

Makagingge, M. d. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Perilaku Sosial Anak. Jurnal Anak Usia Dini, 3, 116-122.

Maulina, S. R. (2018). Regulas Diri dalam Belajar pada Siswa SMA di Tinjau dari Persepsi Pola Asuh Orang Tua. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 3, 1-8.

Menggasa, M. M. (2020). Persepsi Terhadap Pola Asuh Orang Tua dan Sikap Terhadap Perilaku Seksual Pranikah Siswa/i SMAN X Manado. Jurnal Psibernetika, 13, 32-42.

Mulyana, O. P. (2020). Pelatihan Regulasi Emosi untuk Meningkatkan Strategi Regulasi Emosi pada Mahasiswa Psikologi FIP Unesa yang terdampak Pandemi Covid-19. JURPIKAT, 1, 249-261.

Narwoko, J. D. (2004). Teks Pengantar dan Terapan . Jakarta : Prenadamedia Grup.

Ningrum, E. C. (2019). Hubungan anntara Konformitas Teman Sebaya dan Regulasi Emosi dengan Kecenderungan Perilaku Bullying pada Remaja.Jurnal Insight: Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Jember, 15, 124-136.

Nuperwati, T. d. (2018). Hubungan antara Persepsi Siswa tentang Pola Asuh Orang Tua dan Regulasi Diri dengan Keterampilan Sosial. Jurnal endidikan Anak Usia Dini, 2, 27-36.

Pahlevi, G. R. (2018). Regulasi Emosi dan Resiliensi Pada Mahasiswa Merantau yang Tinggal di Tempat Kos. Jurnal Psikologi, 11, 180-189.

Patriamin, A. I. (2020). Hubungan antara Persepsi Pola Asuh Orang Tua dengan Cinderella Complex pada Mahasiswa Universitas Islam Riau. Universitas Islam Riau, 1-52.

Rahman, A. &. (2019). Hubungan antara Regulasi Emosi dengan Pengambilan Keputusan Karir pada Siswa Kelas XI SMA NEGERI 22 Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 06, 1-6.

Salim, A. (2014). Perubahan Sosial . Yogyakarta: Tiara Wacana .

Subagia, I. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua: Faktor & Implikasi terhadap Perkembangan Karakter Sosial. Bali: NILACAKRA.

Wulandari, S. D. (2021). Kesabaran dalam Regulasi Emosi pada Santri di SMA Al Muqoddasah. Enlighten: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4, 109-126.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/rjp.v2i2.8928

Refbacks

  • There are currently no refbacks.