APAKAH ADVERSITY QUOTIENT, MODAL USAHA, LATAR BELAKANG KELUARGA DAN BEKAL ILMU BERWIRAUSAHA BERPENGARUH PADA MOTIVASI MAHASISWA BERWIRAUSAHA

Miswanto Miswanto, Riana Riana

Abstract


The purpose of this research is to test whether the adversity quotient, business capital, family background and knowledge of entrepreneurship have an effect on student motivation for entrepreneurship. The data in this study were obtained through the distribution of questionnaires to 130 students in the Special Region of Yogyakarta. Based on the results of the analysis of existing data, the findings of this study indicate the following. First, the adversity quotient has a positive effect on student entrepreneurship motivation. Second, business capital has no effect on student motivation in entrepreneurship. Third, family background has a positive effect on student entrepreneurship motivation. Fourth, the provision of entrepreneurship knowledge has a positive effect on student entrepreneurship motivation.

Makasud penelitian ini menguji apakah adversity quotient, modal untuk usaha, latar belakang pada keluarga serta bekal ilmu berwirausaha berpengaruh pada motivasi mahasiswa dalam berwirausaha. Dalam penelitian ini, data yang digunakan diperoleh melalui pembagian kuesioner kepada 130 responden mahasiswa yang bertempat tinggal di lingkungan D.I. Yogyakarta. Berdasar hasil analisis data yang ada, temuan pada penelitian ini menunjukkan seperti berikut. Pertama, adversity quotient berpengaruh positif pada motivasi mahasiswa dalam berwirausaha.   Kedua, modal untuk usaha tidak berpengaruh terhadap motivasi mahasiswa dalam berwirausaha. Ketiga, latar belakang pada keluarga berpengaruh positif terhadap motivasi mahasiswa dalam berwirausaha.   Keempat, bekal ilmu berwirausaha berpengaruh positif terhadap motivasi mahasiswa dalam berwirausaha.




Keywords


Adversity quotient; business capital; family background;entrepreneurship; motivation

Full Text:

PDF

References


Algifari. (2016). Statistika Induktif untuk Ekonomi dan Bisnis. Edisi 3. Yogyakarta: STIM YKPN.

Almit, R., Glosten, L. & Muller, E. (1993). Challengesto Theory Development in Entrepreneurship Reseacrh. Journal of Management Studies, Vol. 30.

Alvarez, S. A & Busenitz, L.W. (2001). The Entrepreneurship of Resource-Based Theory. Journal of Management, Vol 27, 755-775.

Anoraga, Pandji. (2004). Manajemen Bisnis. Cetakan Ketiga, Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, B. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Kewirausahaan (Entrepreneurial intention), Studi terhadap mahasiswa Universitas Islam Negeri SUSKA Riau. Jurnal Menara. Vol. 12, No. 1, 12-22.

Badan Pusat Statistik (BPS). (2018, Februari-Agustus). Tingkat Pengangguran Terbuka. Diakses Tanggal 23 Mei 2019, dari BPS Web Site: http://www.bps.go.id.

Buchari, Alma. (2013). Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.

Bull, I. & Willard, G. E. 1993.Toward A Theory of Entrepreneurship.Journal of Business Venturing, Vol. 8, 183-195.

Cahyani, I. (2012). Pembelajaran Menulis Berbasis Karakter Experiental Learning. Bandung: Program Studi Pendidikan Dasar SPS UPI.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests. Psychometrika 16:297-334.

Cuervo, A., Ribeiro, D., & Roig, S. 2007. Entrepreneurship. New York: Springer-Verlag Berlin Heidelberg.

Dean, T. J. & McMullen, J. S. (2007). Toward a Theory of Sustainable Entrepreneurship: Reducing Environmental Degradation through Enprepreneurial Action. Journal of Business Venturing, Vol 22, 50-70.

Fahmi, S. (2008). Adversity Quotient dan Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa Program Akselerasi dan Program Reguler. Jurnal Online Keberbakatan dan Kreativitas Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma, Vol. 02, No. 02. 1-20.

Ghozali, Imam. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hardhadhedhali, M. & Suparmi. (2019). Enterpreneurial Motivation Students Reviewed from Adversity Quotient and Type A and B Personality. Journal Psikodimensia, Vol. 18 (1), 1-9.

Harsono. (2014). Manajemen Pengantar. Yogyakarta: Bagian Penerbitan STIE YKPN Yogyakarta.

Hsu, D.K., Shinnar, R. S. & Powell, B. C. (2014). Expectancy Theory and Entrepreneurial Motivation: A Longitudinal Examination of the Role of Entrepreneurship Education. Journal Business & Etrepreneurship. Vol. 26 (1), 121-137

Hutagalung, B. et al. (2017). The Effect of Entrepreneurship Education and Famility Environment towards Students Eentrepreneurship Motivation. International Journal of Economics Research, Vol. 14.

Kadarsih, R., Susilaningsih & Sumaryati, S. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP UNS. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Vol. 2 (1), 95-106.

KBBI. (2019). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Diakses Tanggal 26 Mei, 2019, Dari KBBI: http://kbbi.web.id/bekal.

Koranti, K. (2013). Analisis Pengaruh Faktor Eksternal dan Internal terhadap Minat Berwirausaha. Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil). Jurnal Pesat. Vol. 5 (pp. E1-E8). Bandung: Universitas Gunadarma.

Mahesa, A. D. & Rahardja, E. (2012). Analisis Faktor-Faktor Motivasi yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha. Journal of Management. Diponegoro 1, 1, 130-137.

Mardiyatmo. (2008). Kewirausahaan untuk SMK Kelas XI. Jakarta: Yudistira.

Maulana, F. H., Hamid, D., & Mayoan Y. (2015). Pengaruh Motivasi Instrinsik, Motivasi Ekstrinsik, dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan pada Bank BTN Kantor Cabang Malang. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), Vol. 22 (1), 1-8.

McClelland, David C. (1961). The Achieving Society. New York: D. Van Nostrand Company, Inc.

Mckinsey. (2017). Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in A Time of Automation. https://www.mckinsey.com

Melani, Indri. (2017). Hubungan Antara Adversity Quotient Dengan Motivasi berwirausaha Online Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area. Working Paper. Universitas Medan Area.

Newbold, K. F. & Erwin, T.D. (2014). The Eduation of Enntrepreneurs: An Instrument t Measure Entrepreneurial Development. Journal Business & Etrepreneurship. Vol. 26 (1), 142-178.

Nugraha, L. A. (2011). Pengaruh Modal Usaha, Tingkat Pendidikan dan sikap Kewirausahaan terhadap pendapatan Usaha pengusaha Industri Kerajinan Perak Di Desa Sodo Kecamatan Paliyan Kabupaten Gunung Kidul. Skripsi: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurseto, Tejo. (2010). Pembelajaran Motivasi Berprestasi dalam Matakuliah Kewirausahaan dengan Game Tournament. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Vol.7 (1), 1-12.

Phoolka, E.S. & Kour, N. 2012. Adversity Quotient: A New Paradigm to Explore. International Jounral of Contemporary Business Studies. Vol. 3 (4), 67-78

Rachbini, J. Didik. (2002). Ekonomi Politik: Paradigma dan Teori Pilihan Publik. Jakarta, Ghalia Indonesia.

Renko, M. & Kroeck, K. G. 2012. Ecpectancy Theory and Nascent Entrepreneurship. Journal Small Business Economics, Vol. 39: 667 684.

Rizal, M., Diaz, S., & Chandra. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Wanita Berwirausaha (Studi kasus di Kota Langsa). Journal Manajemen dan Keuangan, Vol. 5, No.2, 525-534.

Rusdiana. (Februari, 2018). Kewirausahaan Teori dan Praktik. Bandung.: CV Pustaka Setia.

Semiawan, Conny. (2010). Pendidikan Keluarga Dalam Era Global. Jakarta: PT Preenhalindo.

Shane, S., Locke, E. A., & Collins. (2012). Entrepreneurial Motivation. Human Resource Management Review, 13 (2), 257-279.

Soekanto, Sarjono. (2004). Sosiologi Keluarga. Jakarta: PT Rineka Karya.

Soemanto, W. (2008). Pendidikan Wirausaha. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Stoltz. Paul G. (2007). Adversity Quotient Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Suharti, L & Sirine, H. (2011) Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Niat Kewirausahaan (Studi terhadap Mahasiswa Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 2. September 2012.

Suryana, Y. (2013). Kewirausahaan. Jakarta: Kencana.

Wardhani, R. K. (2013). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Self-Efficacy Terhadap Motivasi Berwirausaha Siswa Program Keahlian Jasa Boga SMK N 3 Wonosari. Skripsi. Yogyakarta: UNY.

Wardani, K.P & Widiyanto. (2015). Pengaruh Prestasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Keaktifan Siswa dalam Business Centre Terhadap Motivasi Berwirausaha Siswa Kelas XI SMK PGRI Tegal. Economic Educational Analysis Journal, Vol. 4 (2), 1-12.

Wisesa, D. & Indrawati, K. R. (2016). Hubungan Adversity Quotient dengan Motivasi Berwirausaha pada Mahsiswa Udayana yang Mengikuti PMB. Jurnal Psikologi Udayana 2016, Vol. 3, No.2, 187-195.




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/jreb.v14i3.4233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editor's Address :
Gedung O  Magister Management Program of Universitas Semarang.
Jl.Soekarno-Hatta, Tlogosari. Semarang, Jawa-Tengah,  Telp: 024-6702757; Fax: 024-6702272,  e_mail: jreb@usm.ac.id
 
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.