Kecenderungan Agresivitas pada Mahasiswa kaitannya dengan konformitas teman sebaya dan Regulasi Emosi

Kinan Ladiva Ristitania Ristitania, Mulya Virgonita Iswindari Winta, Cristine Roselvia Tri Amelia Amelia

Abstract


This research aims to determine the relationship between peer conformity and emotional regulation with aggressive tendencies in students. The hypothesis proposed in this research is that there is a positive relationship between peer conformity and aggressiveness. The higher the peer conformity score, the higher the aggressiveness, and vice versa and there is a negative relationship between emotional regulation and aggressiveness. The higher the emotional regulation, the lower the aggressiveness, and vice versa. The subjects in this research were 75 students, including 25 students from Diponegoro University, 25 students from Semarang State University, and 25 students from Semarang University. Likewise, the characteristics of student respondents who have been aggressive, aged 18-25 years. The sampling technique used was purposive sampling technique. Research data was collected using three scales, namely the Aggressiveness Scale, Peer Conformity Scale, and Emotion Regulation Scale. Data analysis was carried out using hierarchical correlation analysis. The results of the research show that there is a relationship between peer conformity and emotional regulation and aggressive tendencies with a value of R square = 0.143 and p = 0.004 (p<0.05), so the hypothesis in this study is that there is a relationship between peer conformity and emotional regulation and aggressive tendencies in student.

Keywords


peer conformity, emotional regulation, aggressiveness, students

Full Text:

PDF

References


Aldi, Y., & Susanti, F. (2017). Pengaruh Stress Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Prestasi Kerja Karyawan pada PT. Frisian Flag Indonesia Wilayang Padang, 1-11

Angwen, Dea G. (2017). Hubungan antara Lingkungan Fisik dan Beban Kerja dengan Stress Kerja pada PT Panggung Electric Citrabuana. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 6 (2), 577-586

Ardida, A. S., Lestantyo, D., & Kurniawan, B. (2019). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kejadian Kecelakaan Kerja pada Karyawan Non Medis di Instalasi Gisi RSUD K.R.M.T. Wongsonegoro Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7 (4), 107-113

Ariani, M., & Kristiana, I. F. (2017). Hubungan antara Regulasi Emosi dengan Organizational Citizenship Behavior pada Perawat RSUD HJ. Anna Lasmanah Banjarnegara. Jurnal Empati, 6 (1), 270-275

Febrianti, N. R., & Syarifah, D. (2022). Pengaruh Workplace Incivility dan Regulasi Emosu terhadap Job Stress pada Perawat. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 2 (3), 626-638

Febrianti, N. R., & Syarifah, D. (2022). Pengaruh Workplace Incivilty dan Regulasi Emosi terhadap Job Stress pada Perawat. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 2 (3), 629-638

Febrinan, J., & Prastuti, E. (2020). Peran Regulasi Emosi Terhadap Stres Kerja Guru Sekolah Dasar. Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 17 (2), 86-99

Haryanti, Aini, F., & Purwaningsih P. (2013). Hubungan antara Beban Kerja dengan Stress Kerja Perawat di Instalasi Gawat Darurat RSUD Kabupaten Semarang. Jurnal Managemen Keperawatan, 1 (1), 48-56

Hilmy, N. A., Barida M., & Susilowati, N. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Regulasi Emosi Siswa Melalui Konseling Kelompok dengan Tehnik Coping di SMK Sakti Gemolong. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4 (4), 2739-2746

Indria, V., Hia, Yulna D., & Natassia, Rizky. (2014). Pengaruh Faktor-Faktor Stres Kerja Karyawan Terhadap Prestasi Kerja Karyawan pada PT. Pos Indonesia (Persero) Kantor Area II Padang, 1-5

Kumala, K. H., & Darmawanti, I. (2022). Strategi Regulasi Emosi pada Mahasiswa dengan Banyak Peran. Jurnal Penelitian Psikologi, 9 (3), 19-29

Lady, L., Susihono W., & Muslihati, A. (2017). Analisis Tingkat Stress Kerja dan Faktor-Faktor Penyebab Stress Kerja Pada Pegawai BPBD Kota Cilegon. Jurnal Industrial Servicess, 3 (1), 191-197

Maharani, S. T., & Nursalim, M. Hubungan antara Efikasi Diri dan Regulasi Emosi Individu terhadap Kemampuan Resiliensi Peserta Didik di SMP Negeri 10 Surabaya, 705-714

Nabilah, S. M., & Hadiyati, F. N. R. (2021). Hubungan antara Kelekatan pada Ibu dan Regulasi Emosi Remaja pada Siswa Kelas X dan XI SMA Boarding School. Jurnal Empati, 10 (5), 305-309

Ningrat, Q. S., & Mulyana, O. P. (2022). Hubungan antara Tuntutan Pekerjaan dengan Stress Kerja. Jurnal Penelitian Psikologi, 9 (3), 99-108

Noor, N. N., Rahardjo, K., & Ruhana, I. (2016). Pengaruh Stress Kerja dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan PT Jasa Raharja (Persero) Cabang Jawa Timur di Surabaya). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 31 (1), 9-15

Nurcahyani, E., Widodo, D., & Rosdiana, Y. (2016). Hubungan Tingkat Stress Kerja dengan Kinerja Perawat. Jurnal Care, 4 (1), 42-50

Nurmalasari, Anisah. (2015). Pengaruh Stress Kerja terhadap Prestasi Kerja Pegawai di Kecamatan Malinau Kota Kabupaten Malinau. eJournal Pemerintahan Integratif, 1(3), 102-114

Octarian, K. A., & Ardana, I, K. (2022). Peran Stress Kerja Memediasi Pengaruh Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan pada Como Shambala Estate. E-Jurnal Manajemen, 11 (1), 102-126

Parashakti, R. D., & Ekhsan M. (2022). Peran Burnout sebagai Mediasi pada Pengaruh Stress Kerja terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 5 (1), 365-373

Potale, R., & Uhing, Y. (2015). Pengaruh Kompensasi dan Stress Kerja terhadap Kepuasan Kerja Karyawan pada PT Bank Sulut Cabang Utama Manado. Jurnal EMBA, 3 (1), 63-73

Purwaningsih, C. I. I., & Darma, Gede S. (2021). Menelisik Stres Kerja Tenaga Kesehatan di Masa Pandemi Covid-19 di Rumah Sakit. Jurnal Manajemen Bisnis, 18 (3), 361-381

Pusvitasari, P., Wahyuningsih, H., & Astuti, Y. D. (2016). Efektivitas Pelatihan Regulasi Emosi untuk Menurunkan Stress Kerja pada Anggota Reskrim. Jurnal Intervensi Psikologi, 8 (1), 127-145

Rachmawati, A., & Cahyanti, Ika Y. (2021). Strategi Regulasi Emosi terhadap Stress Akademis Selama Menjalani Kuliah Daring di Masa Pandemi Covid-19. Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental, 1 (1), 96-103

Rahayu, Retno S., Astuti, I., & Yusuf A. (2016). Deskripsi Kemampuan Siswa Mengelola Emosi pada Kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan, 1-10

Rismawati, Pratiwi, A., & Panjaitan S. (2022). Pengaruh Disiplin Kerja, Stress Kerja, dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan Departemen QA-QC PT Nidec Sankoyo Precision Indonesia-Bekasi. Jurnal Terapan Ilmu Pengetahuan, 1 (1), 10-22

Rosadi, Riza Anggraeni. (2017). Pengaruh Gender, Tekanan Ketaatan, Tekanan Anggaran Waktu dan Pengalaman Audit terhadap Audit Judgment. Jurnal Nominal. 6 (1), 124-135

Rustiana, E. R., & Cahyati, H. W. (2012). Stress Kerja dengan Pemilihan Strategi Coping. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7 (2), 149-155

Sari, H. F. R., Ekawarna, & Sulistiyo U. (2022). Pengaruh Stress Kerja, Motivasi Kerja, dan Kemampuan Kerja terhadap Kinerja Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4 (1), 1204-1211

Sinambela, Lijan P. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitaif; untuk Bidang Ilmu Administrasi, Kebijakan Public, Ekonomi, Sosiologi, Komunikasi, dan Ilmu Sosial lainnya. Graha Ilmu. https://id.scribd.com/document/555955511/Metodologi-Penelitian-Kuantitatif-by-Prof-Dr-Lijan-Poltak-Sinambela-Z-lib-org-1#

Sulistiyanto, A. D., H., Oktia W. K., & Rustiana, E. R. (2017). Peran Petugas Gizi dalam Memberikan Pelayanan Asuhan Gizi Pasien Rawat Inap. Unnes Journal of Public Health, 6 (2), 75-83

Syahrum & Salim. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Citapustaka Media. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/553

Tamara, T. A., & Wulandari, R. D. (2021). Perbedaan Individu Sebagai Faktor Penyebab Stress Kerja pada Tenaga Kesehatan Akibat Pandemi Covid-19: A Narrative Literature Review, Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 17 (1), 23-32

Warongan, B. U. C., Dotulong, L. O. H., & Lumintang, G. G. (2022). Pengaruh Lingkungan Kerja dan Stress Kerja terhadap Kinerja Karyawan pada PT Jordan Bakery Tomohon. Jurnal EMBA, 10 (1), 963-972

Widyayanti, N., Arofah H., & Awali, Azizah N. A. (2022). Regulasi Emosi dan Perilaku Cyberbullying pada Remaja Awal. Jurnal Spirits, 11 (2), 68-75

Wulandari, Urbayatun, & Mujidin. (2019). Peran Self Compassion dan Regulasi Emosi terhadap Stress Kerja pada Guru Penderita Diabetes Mellitus. Tidak Diterbitkan. Program Studi Psikologi Universitas




DOI: http://dx.doi.org/10.26623/rjp.v2i2.8926

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




akun pro jepangkkn777https://conference.univpancasila.ac.id/lib/gacor4d/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/superhoki/https://rsp.unri.ac.id/stats/demoterus/https://ijeeemi.poltekkesdepkes-sby.ac.id/styles/menangya/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/idnslot/https://jippm.uho.ac.id/public/site/scatterr/https://jurnal.ft.umi.ac.id/lib/totoslot/https://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/china/https://digilib.unila.ac.id/style/auto/kkn777https://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/scatterapi/http://jurnal.politeknikyakpermas.ac.id/lib/pkp/master/https://elijo.umpwr.ac.id/blog/sensorgacor/link alternatif kakekslotturbox500https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/kucinghack/https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/casino/https://rsp.unri.ac.id/course/kitabgacor/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/pulsaceban/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/juaraslot/scatter hitam

yosi88 yosi88 yosi88 yosi88 yosi88 yosi88 hit88 hit88 hit88 hit88 hit88